2009/09/16

ActionAid

Jag är med i en auktion för ActionAid, målet är att bekämpar fattigdom genom att framför allt fokusera på fattiga kvinnor och flickor. Hjälp till du också! Titta in HÄR för att se mer berättelser och ge ditt stöd!




Hej,

Jag heter Nungirai Sandengu. Jag är 33 år och har två barn. Vi bor i Hwedza i Zimbabwe. Här i Zimbabwe är vi svårt drabbade av en koleraepidemi. Kolerautbrottet började i Zimbabwes huvudstad, Harare, i augusti 2008 och har spridit sig över i stort sett hela landet.

Min syster blev smittad och blev väldigt sjuk. Vi trodde att hon skulle dö. Men hon klarade sig. Hennes närmaste granne blev också smittad.

Innan epidemin slog till visste jag ingenting om kolera. Av ActionAid har jag fått vattenreningstabletter som jag använder i vattnet som jag hämtar i brunnen varje dag. Flera brunnar i området är förorenade, så det är viktigt att man använder vattenreningstabletterna.

De som inte känner till farorna hämtar vatten i floden. Därför är det jättebra att någon som ActionAid finns på plats för att informera om sjukdomen, och om hur man kan undvika att bli drabbad!

ActionAid har rekryterat frivilliga här som hjälper till att knacka dörr för att dela ut informationsbroschyrer och vattenreningstabletter, tvål, hinkar och vattendunkar. Jag önskar att fler kan ställa upp och hjälpa till med att sprida information.

Hälsningar,
Nungirai

1 kommentar:

od Andulky sa...

Vilket bra initiativ! Ska kika på filmen lite senare idag!!